onsdag 9. januar 2013

Kvantitetstid

Hjemme alene

Stort sett er jeg en stor tilhenger av kvalitet. Kvalitet er viktig på kaffe, gelato, vin, ullundertøy og andre av livets nødvendigheter. Eneste gang jeg ikke fulgte mine prinsipper om kvalitet, var min korte og intense tilhørighet i vinklubben Quantum under studietiden på NHH. Men der hadde jeg flere medskyldige, hvis jeg husker riktig.... det lille jeg husker fra den tiden. 

Hver sin "guilty pleasure"


Jeg har også vært opptatt av kvalitetstid. Ofte blir det brukt om tid med familien. For meg ble det noen ganger vanskelig å nyte denne kvalitetstiden. Spesielt med full jobb, krevende prosjekt og alt som skulle/burde/måtte gjøres. Jeg kan nå se at jeg ofte ikke var helt til stede og tenkte på 100 andre ting som jeg hadde glemt at jeg måtte huske å gjøre. Det virket så enkelt å bare skulle være i øyeblikket med alt som små barn kan finne på å gjøre og fortelle, men det ble vanskeligere å gjennomføre. 

Sitroner fra egen hage er ekte kvalitet!


Den første tiden her i Melbourne, hvor jeg har fått vært sammen med Jessica nesten hele tiden, har vært en opplevelse. Vi har hatt så mye tid. Tid til å gjøre alt og ingenting. Tid til å leke, krangle, danse, le og bli kjent med hverandre. Det har ikke alltid vært like lett. For jeg er veldig glad i å få gå på jobb også. Få prestere. Få tilbakemeldinger og klapp på skulderen. Få penger inn på konto! 

Jentetur!


Jeg følte nå at jeg begynte å få litt kontroll på dette med å aktivere og være tilstede for en 4 åring, samtidig som jeg holdt meg selv frisk i kropp og sjel. Så kom sommerferien og Magnus var ferdig på skolen for i år. Jeg må ærlig innrømme at jeg var nivået under lettere bekymret for hvordan det skulle være å ha to barn hjemme i over en måned. Skulle vårt (Jessica og mitt) late cafeliv passe en aktiv 6 åring med akutt behov for å gjøre alt til et sverd? Jeg hadde mine tvil. 

På tur til China town


Første uken med JC tilbake på jobb kom og forsvant med ett blunk! Vi hadde en kjempe fin uke hvor Magnus og Jessica fant rytmen og roen med å være hjemme på en måte jeg aldri har sett de før. Magnus stod opp og gikk ut for å spille basket. Jessica lekte med dukker. Så lekte de litt med lego sammen og fant på rollespill hvor dukker ble fanget av drager og helter som måtte redde de. Det var som om de hadde en helt annen ro enn før. Jeg tror det kommer av at de også har vært mye mer sammen enn før. De kan være fysiske ute i hagen hver dag og kommer inn og kan leke rolig sammen. Okey, ikke alt er gull&grønneskoger, det har vært tilfeller hvor adopsjon har vært en reell mulighet, men sammenlignet med hvordan ting var tidligere, så er dette helt magisk! De trenger heller ikke krangle like mye om oppmerksomheten som tidligere, for nå har jeg masse med tid til begge to. Mindre "se på meg! se på meg!" 

Full fart i hagen


Det fasinerende er også dialogen når de leker sammen. Jessica later som om hun snakker engelsk (uten ekte ord), mens Magnus svarer på kinesisk, eller et eller annet asiatisk språk! De har hvert sitt fantasispråk, men de skjønner hverandre perfekt! Vi er alle litt språkforvirret om dagen og blander over en lav sko. Magnus pleide tidligere å snakke spansk med noen norske ord innimellom. Nå snakker han spansk med engelske ord innimellom. Ofte må jeg hjelpe de med å finne de riktige norske ordene også. Men det er kanskje ikke så rart at Magnus ikke husker "shark", "octopus", "jellyfish" og "whale" på norsk! Det er jo (heldigvis) ikke så ofte vi bruker de. Jessica plukker stadig opp nye ord hun også, men det hun kan best er: "oh my God!", gjerne med litt rulling med øynene. Ikke helt sikker på hvor hun har plukket opp det...

Helten og heltinnen in action!


For å være sikker på at vi skulle ha noe å gjøre ila sommerferien, mens vi ventet på helgeturene våre, så meldte vi Jessica og Magnus på svømming. Det holdes kurs for barn i hele Victoria for å sikre svømmedyktigheten. Det er noe de tar veldig alvorlig. Så hele denne uken har de gått 40 min hver dag på svømmekurs. De lærer forskjellige svømme teknikker, men også hvordan de skal rope om hjelp og signalisere til livredderen at de har problemer. Jessica elsker svømmingen og er blitt veldig god til å rope "heeeelp!" Hun skal få fortsette på nytt kurs neste uke, mens Magnus starter et tenniskurs neste uke og et fotballkurs uken etter. 

"Jeg gleder meg masse mamma!"


Utvalget av camps og kurs i sommerferien er overveldende. De kan gjøre alt fra sirkus trening til matlaging. Vi har valgt å sende de på noen, men at de er hjemme resten av tiden.  Magnus trenger også å forberede seg til han skal begynne på vanlig skole i slutten av januar. Vi har derfor lånt mange bøker på biblioteket, for at han skal kunne øve seg på å lese og skrive på nivå med de andre i 2 klasse. Det blir tøft, men han er veldig motivert så det skal nok gå bra. 

Viktig med motiverende pensum i sommerferien.


Eneste vi mangler nå er litt kvantitetstid for de voksne. Men det at vi opplever så mye sammen som familie, gjør at vi ikke savner dette (enda). Helgen er allerede planlagt med besøk på dyrehage, ostemakeri og bryggeri i Yarra Valley, bare 1 time unna Melbourne. Vi gleder oss! 

Nothing but nett.


En stoooor takk til dere som leser bloggen og som sender meg så fine ord på facebook! Jeg er så glad for at mange finner litt glede i å lese alt det rare vi gjør her nede for oss selv. Det å dele disse opplevelsene med alle dere, gjør de ekstra spesielle. Så takk og stor klem fra oss fire!


4 kommentarer:

  1. Hei og takk for nok et spennende blogg-innlegg. Det er morsomt å lese og flott å se alle de fine bildene du legger ut. Deilig å høre at dere har det så bra og koser dere sammen. Stor klem til alle fire :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisa!
      Så fint å høre fra deg!! :)
      Det går litt opp og ned her. Senest i dag så spurte Magnus hvor lang tid det tok å gå til Norge, så det kan tenkes at han planlegger noe.... Vi skulle så gjerne ha tatt en tur hjem snart, men det er ikke så lett å planlegge enda. Vi får prøve å snakkes på skype eller facetime en dag!!

      <3

      Slett
  2. Du er så go'! Høres ut som dere har herlige dager sammen, og at skjønningene deres har funnet en harmoni og ro der nede - og bildene du tar.... Det er så herlig stemning! Hils dine! <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Astrid min! Jeg koser meg så veldig med å se på alle de fine bildene deres, spesielt de Glenn tar. Så mange fine øyeblikk som dere klarer å fange. Inspirasjon til min egen hverdag. Vi må ta en facetime date snart!!!

      Slett