torsdag 18. oktober 2012

Ut på nye veier

Andre første skoledag

Jeg er kanskje lite objektiv når det gjelder mine egne mini mennesker, men jeg er mektig imponert over hvordan Magnus og Jessica håndterer alt nytt som vi kaster de ut i. Jeg føler jeg har hatt min dose med utlandsopplevelser og nye situasjoner, men selv for meg kan det bli litt mye med alt det nye som vi må forholde oss til. Så kommer disse to og mesterer utrolig godt de tøffeste situasjonene, som å begynne på en helt ny skole, med et helt nytt språk.
Første skoledag i Melbourne

Magnus var så nervøs at han ikke klarte å spise frokost engang. Men så snart de kom til  Glen Huntly Primary School og traff læreren og de andre 10 elevene i klasse, så har det gått overraskende bra. Han forteller om strenge lærere, oppgaver som han ikke alltid forstår hva han skal gjøre, nye bestevenner og fotball i friminuttene. Det er barn fra land som Kina, India, Italia, Sverige, Nederland og lille Norge. Solhatt er påbudt, lekser er det hver dag og de går fra 9.00 til 15.30. Det er en sliten liten type som hentes etter en lang dag og som han sa den første kvelden: "Det er ganske vanskelig å være en helt dag uten å kunne snakke noe på ditt eget språk". 

Det er en lang vei til denne skolen og det begrenser litt hvor vi nå leter etter hus for å leie, men jeg tror dette vil være til stor hjelp for Magnus når han starter på sin lokale skole. Ikke minst er han super fornøyd over at han får lov til å begynne i 2.klasse (!!) i februar og ikke trenger å gå med "småtassene" i første klasse. Han kommer dermed til å hoppe over 1/2 år med 1 klasse, så det er litt å ta igjen. 

Jessica var også veldig spent på den nye barnehagen sin. Hun skal jo bare gå to dager i uken, men det er viktig for henne å komme godt igang med språket og få noen nye venner. 
Porten inn til barnehagen

Opplegget her her veldig anderledes og jeg merket at jeg savnet Meklenborg og alle de trygge voksne der med en gang.... Her har de delt inn gruppene etter alder og Jessica er derfor kun sammen med de som er 4 og 5 år. De er ca. 12-15 og få av barna er der full tid. Mange av de går bare en eller to ganger i uken og derfor er det forskjellige barnegrupper hver dag. Stort sett er det bare en voksen som er der sammen med de; Miss Sam. Hun får kun litt hjelp ved måltider og andre spesielle anledninger. Det gjør at hun ikke kan bruke mye tid ekstra på Jessica og tilvenningen blir litt vanskeligere. Barna er super søte og prøver veldig å inkludere Jessica i leken. Hun er litt tilbakeholden på starten, men så lar hun seg rive med. Det var så fantastisk gøy å komme for å hente henne og se henne smile og le sammen med noen barn hun bare hadde kjent noen timer. 

Det er tydelig mer orden og disiplin her enn i norske barnehager og barna er veldig høflige og greie. De kommer nok til å merke at de har fått et lite norsk troll blandt seg snart og vi får se om hun er en dårlig innflytelse på disse velloppdragene barna.... ;)

Ukens høydepunkt for hele familien

Forrige helg, (det føler ut som en evighet siden, så mye har skjedd bare de siste 4 dagene...) hadde vi flere fine dager for å utforske Melbourne. 

Selvfølgelig ble det en dag på Luna Park, siden barna fikk lov til å bestemme deler av turen. Området St.Kilda er et eksentrisk nabolag med mange alternative mennesker, blandet med unge hippe og turister. Herlig stemning og en fantastisk blanding som gir området en avslappet og kul atmosfere og mange, mange, mange gode cafeer. Best beskrevet med bilder.


På cafe sitter vi alltid stille og rolig...


Luna Park!!



Magnus´en vant en premie som vi bare har kalt Tobias!!


Lørdagen ble brukt hos bilforhandlere og resultatet hentet vi i dag:
Splitter ny Toyota Kluger


Meg i en Toyota?!! Who would have though? Var det noen som tapte noe veddemål nå? En stor, fin, praktisk (7 seter til fotballmamman) og sikker bil. Litt kul synes vi jo den var også! 

Og for en frihet vi fikk med denne, nå ligger hele Australia for våre føtter (les;hjul). Etter skolen i dag tok vi derfor turen litt nedover kysten til et nydelig sted som heter Sandringham. Det var her vi hadde tenkt å finne oss et hus, men det er ikke så lett... Så da reiser vi heller på besøk og nyter solnedgangen. Og ja, barna ble klissvåte og fikk nesten ikke lov til å sitte på hjem i den nye bilen til han far...









Avslutningsvis en hilsen som oppsummerer godt våren i Australia for øyeblikket; nyinnkjøpt solhatt til barnehagen og en god fleecejakke! God helg alle sammen fra familien López!




4 kommentarer:

  1. Fantastisk å følge dere.
    Flink å skrive blogg er du også Tanya!
    Du må hilse den fine familien deres!

    =GlennVU=

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk kjære Glenn! Fine ord å få fra en proff som deg :)
      Fint å se at du har adoptert mitt nye engelske navn også....

      Slett
  2. Jeg sitter og leser med tårer i øynene her. Dere er sååå tøffe og kule og fine og gode! Og for en fantastisk reise dere er i gang med! Tøffeste Magnus og Jessica - de kommer virkelig til å vokse på denne opplevelsen! Og jammen er det fine omgivelser dere kan meske dere i, mens dere gjør dere alle disse nye erfaringene!

    Vi savner dere MASSE - og jeg EEEELSKER at du er godt igang med bloggingen! Jeg tror kanskje jeg hadde dødd litt hvis ikke....

    Veldig glad i dere, pass godt på den skjønne familien din, Tanja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære, søte, vakre, gode Astrid min!
      Jeg er så glad for at jeg alltid vet at jeg har deg i mitt hjørne når det stormer. Jessica snakker nå så ofte om LInnea og alle tingene hun tegner og lager er til henne ;) Godt å vite at dere tenker på oss.

      Knusekos til hele VU klanen!!!

      Slett