søndag 28. oktober 2012

Days of our lives

Hva gjør vi så her på den andre siden av jordkloden?

Jeg pleide å si at jeg bare skulle trene når jeg kom hit. Og det er vel nesten det eneste jeg ikke har fått gjort... Bortsett fra en liten joggetur da. Så det er vel først og fremst Family Management bransjen jeg er i om dagen. Mye tid brukes på å frakte barna sikkert frem og tilbake til skole og barnehage. Tiden i mellom har til nå blitt brukt til å lete etter et hus å leie og utforske Melbourne. 

Jessica fant et "norsk" strandhus, synd at det var så mye sol den dagen...



Det er godt at vi har skaffet oss en komfortabel bil (med ryggeskjerm til mor og tvskjerm til barna!) med automatgir, slik at det blir litt lettere å kjøre på "feil" side av veien. Heldigvis har det gått greit med tilvending, men jeg setter innimellom fremdeles på vindusviskerne når jeg vil sette på blinklyset.... Så jeg skjønner godt hvorfor vi europere får høyere forsikringspremier her. 

Har jeg sagt at det er mange cafeer her?? Det ER mange cafeer her og de er alle en opplevelse. Jeg har forsøkt meg på en ny nesten hver dag og tror jeg kan fortsette med det resten av året. Så det er nok ingen vei tilbake, jeg må nok begynne å trene snart hvis jeg skal fortsette å smake på alle godsakene de har å by på. 


Handletur på markedet

Hvis dere ser nøye etter, så ser dere at dette faktisk er en frisørsalong!

3 dager i uken er Jessica min "partner in crime". Vi er på tur til markeder, lekeparker, husvisninger, på shopping og ikke minst vår obligatoriske "morning tea", som hun har lært i barnehagen. Den består gjerne av en "strong flat white" (oversatt blir det som en liten dobbel latte, nærmeste vi kommer til en dobbel cortado...ja, jeg sa jo at jeg er en kaffesnobb!) og en "raisin bread" (som er nesten som en bolle-brødskive") Det er så koselig å ha egen tid med Jessica. Jeg har tid til å høre på alle hennes små historier, vi tuller og tøyser og koser masse. Det er så deilig å kunne tenke på det som er rett forann deg, i steden for å tenke på alt som skulle, burde eller hadde vært... Det er vel det som så flott kalles Mindfullness. Det er ikke alltid like lett, men mye enklere når sola skinner, barna er glade og mor har god tid! :)

Jeg skal bare Instagramme lunchen min mamma!

Jessica øver seg litt hver dag på engelsken og er veldig søt når hun sier: "Pank you!", "skus me" og "bye, bye". Men søtest var hun her en dag vi var ute på en av våre oppdagelsesturer og hørte en sang på radioen. 
Jessica: "Mamma, de synger om Love! Det betyr å elske!"
Meg: "Ja, riktig! Hva elsker du da Jessica?" Sikker på at svaret skulle være mamma, is eller barnetv..
Jessica: "Jeg elsker Theoball!" (til de som ikke kjenner kjekkasen fra barnehagen, så er det Jessica sin spesielt utvalgte kompis). Da fikk jeg en liten klump i halsen og skulle så gjerne tatt en kjapp tur hjem bare for å hilse på Theo. I steden fikk vi en fin prat om hva det er å være glad i noen og ha de meg seg i hjertet sitt hele tiden. Dette er noe vi øver mye på alle sammen om dagen. 

Litt nytt og litt gammelt



Magnus sin hverdag er ganske anderledes fra Jessica og min. Han får veldig mye lekser og skal allerede skrive mye med små bokstaver! Det til tross for at han bare har lært seg 4 bokstaver på skolen før han kom hit. Det er mye jobb, men han klager ikke en eneste gang. Bare den ene gangen jeg kjeftet litt på han fordi han hadde glemt matboksen og leksene på skolen. Da ble han veldig fortvilet og så: "Jammen mamma, det er så vanskelig for jeg forstår ikke hva de sier til meg! Jeg klarer ikke å forstå hva jeg skal gjøre. Tenk om jeg aldri lærer meg engelsk mamma!" Da innså jeg at han jo faktisk bare hadde vært på den nye skolen i 2 uker og at det ikke er så lett for han å klare alt og huske alt.  Men det som er gøy er å høre hvordan han tar til seg de nye ordene, som da han skulle si bil. Magnus sa "kaa". Jeg prøvde å rette på han, for å få han til å si "kaaRR" (dette er fonetikk på høyt nivå), men han ville ikke høre. "Mamma, det heter kaa." Da husket jeg jo at de faktisk sier det uten R på australsk. :) Så dette blir en ekte innfødt! Nå gjelder det bare å holde han unna rugby og surfing.

På den nye skolen til Magnus


Det fineste som har skjedd de tre ukene vi har vært her nå, er båndet som jeg kan se er sterkere mellom storebror og lillesøster. De blir kjempe glade for å se hverandre igjen etter skoledagen, leker masse sammen og passer på hverandre. Magnus har til og med sagt: "mamma, jeg er faktisk mye mer venn med Jessica nå". Jeg tror nesten det var verdt hele reisen, bare å høre de ordene der.
  
Uteplassen til leiligheten vår

Forhåpentligvis får de snart mange nye lekekamerater også og ikke bare hverandre, for nå har vi endelig funnet oss et mer permanent sted å bo! Huset ligger i et kjempe fint område som heter Hampton og er en del av Bayside området. Det er 2 minutter til stranda og har mange flotte parker og en super handlegate. I Melbourne har hvert område sin handlegate med små, hyggelige butikker av alle sorter, restauranter og cafeer, slakter og frukt&grønt, fish&chips shappe, små treningssentre og alt annet man måtte trenge. Ingen store, stygge shoppingsenter eller kjedebutikker. Vi flytter inn i slutten av november og er klar for besøk til jul! Huset er fra 1929, men fint pusset opp. Det har 4 soverom, to stuer, to bad og en stor hage med uteplass. Her er det allerede planlagt innkjøp av trampoline, fotballmål og en basketkurv. Så vi skal nok ikke hvile oss for mye i denne hagen har jeg forstått. Det skal bli sååå deilig når alle tingene våre kommer i containeren og vi er mer på plass. Det er praktisk å bo her vi er nå, men nå trenger vi et hjem for store og små.  Så familie og venner, nå kan dere begynne å booke flybillettene og komme når dere er klare. :)

Phank you, see ya later and good night!
Tanja&co.


  




4 kommentarer:

  1. Åååå - det er så godt å lese dine små fortellinger fra Australia, Tanjamin! Godt, og litt vondt samtidig, for vi vil jo så gjerne ha dere her. Men - skjønner at dette her var helt riktig for deres del - og FOR et liv dere lever! Helt vidunderlig herlig å følge med på dere, og jeg må si jeg synes dere er tøffere enn toget; særlig Magnus og Jessica!

    God søndag til dere - vi skal skåle i JCs favorittrett til middag i dag; hamburgere, mens vi snakker litt om hvor mye vi savner dere!

    <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei kjære Astrid vennen!!
      Takk for at du kommenterer postene mine. Føler at det er noen som leser alt det tullet jeg skriver :)
      Savner å kunne skravle med deg om alt det spennende som skjer oss, men er veldig glad for alle sosiale kanaler som gjør at jeg føler meg litt mer tilstede i deres liv også.

      stor klem til deg og alle goingene dine!

      Slett
  2. Hei på dere! Jeg har en sjelden stille stund – med fyr på peisen – Lars nede «på jobb» og Julie ute på «knask eller knep». Iselin sover, selv om hun egentlig skulle vært med storesøster på raid i nabolaget. Hun sovnet fra det hele etter en tøff og morsom dag i barnehagen. Så da passer det godt å kose seg meg blogg og tanker om hva som skjer der nede, på den andre sia!
    Gratulerer SÅ mye med hus! Nå blir det vel fart på shoppingen tenker jeg. Vi følger med på drømmedesign her og det er mange hus i Melbourne området. I går så Lars på et hvor de var mye «industrial design» og da gliste han og sa at dette ville Tanja ha likt 
    Så fint at det går så bra med Magnus. Når Julie sliter her med glosene snakker vi om hvordan det er for Magnus og hvor mye han må jobbe med engelsken – og hvor flink han kommer til å bli. Julie tror ALDRIG hun noen sinne kommer til å lære seg disse engelske glosene. Det går rett og slett ikke ann, ifølge henne. Trene, øving, og litt motgang er ikke noe ho er veldig god på …..
    Søte gode Jessica som er så heldig å få være så mye sammen med mamman sin! Det er så bra, det å ha tid til å høre på alle de tusen små historiene som kommer i løpet av en dag. Og da trenger man tid, tid, tid og tid – sammen med godt humør og det gjør vel ikke noe med pent vær heller ;-) Igjen, Julie, hun er jo litt bortskjemt med at jeg har vært mye hjemme når hun kommer fra skolen, noe jeg ikke er om dagen. Her om dagen fikk jeg et «brev» hvor hun fortalte at hun savnet det, og håpet av vi snart kunne gå på Erlandsen og kose oss en dag, slik vi pleide før. Så det må vi jo, men det viktigste tenker jeg er at hun har opplevd mye sånt, som hun nå savner. Det er mange som ikke har denne tiden sammen. Tiden går jo som kjent veldig fort, og snart er Jessica også skolejente …….! Kos dere nå mens dere har tiden, før du finner på noe nytt selv.
    Her er det som det pleier. Jobb og skole, Julie på fotball, 4H høstfest, og mye hus. Vi planlegger og koser oss med tankene på hvordan det skal bli i Frankrike – og tenker at vi nok skal gjøre noe her i Sponvika også, med tiden. Det har vi jo sagt noen år. Jentene var på Risum i helgen og storkoste seg der. De synes det var kjempelenge siden de hadde vært der og valgte selv å dra til mormor - da vi skulle på hyttetur med Elgens venner.
    Nå kommer det noen våte, skumle typer her fulle av sukker som det kan være greit å få sendt hjem – og lagt. Vi snakkes om ikke lenge. Stor klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Åse!
      Så hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar her! :) Det er så fint å se at bloggen blir lest og at vi kan dele opplevelser på denne måten. Vi må få til en ny facetime date snart også!! :)

      Dere får nok sende Julie på sommerskole til Australia for å få litt fart på engelsken igjen! Vi har jo som sagt snart god plass ;) Både Magnus og Jessica snakker enda mye om Frankrike turen vår og sammenligner ofte ting vi ser og gjør her med Frankrike. Vi håper vi kan komme og oppleve huset når dere er ferdige, men først har vi mange steder vi må få sett her på denne øya.

      I dag ble det første interiørbladet innkjøpt og jeg er igang med å planlegge det nye huset... Men jeg ser at jeg snart må komme meg ut i jobb igjen og dette skal gå bra. Vi får heller ty litt til Ikea i mellomtiden. Du får lage en blogg om huset (og gjestene) i Frankrike, så vi kan få se progresjonen.

      Ha en strålende uke og gi alle en god klem fra meg

      Slett