fredag 12. oktober 2012

OMG eller HMH (Herre Min Hatt)

Endelig på plass i Melbourne

Nå er vi her. Litt rart, litt fint og fremdeles veldig uvirkelig. Reisen over gikk strålende. Mye takket være plasser på Business class (thank you Telstra!), men også fine, spente barn og en deilig dag på hotell i Bankok. Det var en super ide å ta en lang stop over etter første flyetappe (på 10,5 t) med å sove ut på et hotellrom og litt luksus til de voksne (les:massasje og ansiktsbehandling) og barna (badebasseng).

Det er fint å være søsken på tur!

Jessica demonstrerer fasilitetene på Business class...

Det er et stykke igjen å reise. 8 timer fra Bankok til Melbourne



Så var vi endelig i Melbourne!!! Magnus hadde forventet seg litt mer palmer og sus&dus og vi alle hadde kanskje håpet på litt varmere vær, men vi ble møtt med 17 grader og litt sol, så vi klager ikke (hører rykter om frost hjemme, så jeg skal ikke gjøre meg upopulær nå....)

Det er ikke (så) vanskelig å flytte fra den ene siden av jorden til den andre, når vi får så mye hjelp som vi får fra Telstra. Vi ble hentet på flyplassen, leiligheten i fine Brighton sto klar til oss og de har ordnet med skole og barnehage til Jessica. Eneste ulempen er at JC må jobbe.... og det med en gang. Mens vi andre kunne sove av oss flyreisen har han måtte gå på jobb tidlig til sent hver eneste dag. I mellom tiden har vi andre tre "turistene" kunne brukt tiden til sightseeing og til å lære litt mer engelsk (jeg har allerede slått helt over til kiwi engelsken min som har ligget i dvale i 20 år!)

Leiligheten ligger 10 min å gå til Brighton Beach

Ut på nye stier

På jakt etter skatter i sanden



De siste dagene har vi brukt på å bli kjent med Brighton området. Her er det mange små og hyggelige butikker og cafeer. Det som er så fint her i Melbourne er fraværet av store kjeder. De fleste er privateide og lokale, noe som gjør de autentiske og personlige. Vi er heldige og kan prøve et nytt sted til lunch hver dag og jeg er stadig på jakt etter den perfekte kaffen! Spesielt siden Melbourne er kjent for å være opptatt av kaffe, så er dette et Mekka for en kaffesnobb som meg. 

Nydelig cafe og bokhandel i nabolaget

Her skulle du vært Astrid!! Må sende deg noe...

La 2013 komme, jeg er klar!

Allværsjakka er i god bruk, men ingen lue og votter!!

Magnus dribler seg gjennom parker, cafeer og butikker

I dag var det litt vind og kalt i lufta, men vi kom oss på tur til en park og fant et fint sted hvor Jessica kan gå på dans. Det er like i nærheten av der hun skal gå i barnehage. På mandag blir det en spennende dag for alle fire. Magnus og JC skal på første skoledag på en skole spesielt for barn som ikke snakker engelsk. Magnus skal gå der i 6 mnd før han begynner på en "vanlig" skole. De er færre barn i klassen (maks 15) og det er fokus på å lære seg engelsk i tillegg til de andre fagene de har i 1.klasse. Magnus gru-gleder seg og vi er veldig spente på hans vegne. Men det er en liten tøffing vi har, som allerede har begynt å øve seg på å snakke i butikker og med de han treffer. Vi håper han kommer til å vokse masse på å mestre dette og lære seg sitt tredje språk!
Jessica kommer bare til å gå i barnehagen to dager i uken, mandag og torsdag. På denne måten kommer hun inn i språket og får noen å leke med, samtidig som jeg kan få gjort noe annet også (trene kanskje??) Jeg har også store planer om å bli god på å handle på markeder! Noe jeg ikke er i dag.... det skremmer meg litt å måtte be noen om en vare, når jeg kanskje ikke vet hva det heter engang! Ikke minst å skjønne hva jeg bør kjøpe og hvordan jeg skal tilberede det?? Men her i Melbourne er det mange, store og flotte markeder hvor man kjøper frukt, grønt, kjøtt, fisk og alt annet som kan friste. Så det er planen! Den store Husmor Planen (litt skummelt å skrive det her, for da må jeg kanskje oppdatere dere på hvordan det faktisk går også.....) 

I morgen skal ordne mer praktiske ting - bank, telefon, kjøpe bil - men også få tid til å se andre områder i Melbourne. St.Kilda står på ønskelista og kanskje en tur til Queen Victoria Market. Vi får se. Kanskje jeg klarer å blogge enda en gang ila året og oppdaterer dere om hva vi endte opp med... Kanskje noen også er interessert i å vite hvordan bil vi endte opp med, da mener jeg spesielt noen fra Gustavsen familien!!

Her er Holden Ute, som Lars S ønsker seg

Denne passer stilen bedre!

Men vi ender kanskje opp med noe slikt??






































Stooooooor klem fra alle oss Down Under

3 kommentarer:

  1. Å så spennende for store og små! Lykke til med skole og barnehage, Husmor Planen og jobben til JC! gleder oss til neste innlegg...:) god klem fra Bergen

    SvarSlett
  2. Hei på dere! Reisen over høres ut som en drøm. Jentene her har fulgt med - og vært litt missunelige ;-) Nå starter eventyret, og det er jo berg og daler som skal passeres - og både troll og gode hjelpere dere skal møte på veien før prinsessa og halve kongeriket er på plas! B-) Vi følger med og tenker gode tanker. Dagen i dag blir spennende for både Magnus og Jessica. Lykke til på skole og i barnehagen! Ha en fin uke, klem fra oss fire

    SvarSlett
  3. Hei til dere! Flotte bilder og fin blogg. Sender en liten hilsen fra kalde Norge, håper dere har ett rom til leie ;) Ønsker dere alt godt videre. Hils så mye til Jessica, Magnus og JC. Best regards , Uncle Erik ;-)

    SvarSlett