søndag 4. november 2012

Nå er ferien offisielt over! Eller....?

Å bygge et hjem

Den siste uken har jeg prøvd å overbevise/overtale meg selv om at nå har hverdagen kommet og at vi ikke lenger er på "ferie". Slik det føltes ut de første ukene i nytt land. Vi koste oss litt ekstra hver dag, hadde mange gode grunner til å spise lunch ute, prøve et nytt cafe sted, hoppe over grønnsakene til middag. Vi var jo på ferie! Eller?

Ingen skal si at jeg ikke nyter min husmorferie....

Det gikk opp for meg en dag jeg satt i bilen på vei til skolen til Magnus og hørte på frokostprogrammet på radio. Jeg bor faktisk i Australia! Jeg skal snart skjønne hvem (og hva) det er de snakker om og saker som opptar de skal også oppta meg. Jeg skal kjenne til snarveiene til skole, jobb og hjem. Vi er ikke bare her på besøk, men vi skal faktisk skape oss et liv og et hjem her. 

Det er noen dager siden jeg følte jeg måtte ta litt tak i dette (gjøre det til et lite prosjekt kanskje?), men jeg er ikke helt i land med å få hverdagene på plass enda. Noe er fordi det er så deilig å ha litt "hverdagsferie"! Nye steder å oppdage, nye kaffer å prøve, nye bølger å plaske i og butikker å utforske. Men noe er også fordi det er en utfordring å skape et hjem i en låne-leilighet. 
Dette er ingen interiør blogg! (enda...)

Det føles lite som et hjem og er ikke et sted vi ønsker å være så mye av tiden. Selv om vi har tatt med oss noen av våre kjæreste ting hjemifra, som "Iselin&Jessica" puta, dukker, fotballer, bøker og kaffemaskin, så blir det ikke det samme. Da vi i starten etter å ha vært ute sa til Magnus at "nå skal vi hjem". Så ville han ikke være med på å kalle dette for hjemme, for det var det jo ikke! Så da måtte vi finne på et nytt ord for dette stedet. Etter å ha tenkt seg litt om kom han opp med "Buddahuset", for vi hadde sett en Budda figur i nærheten her første dagen. Så nå heter det offisielt "Buddahuset"!
På tur til beste burger shappa med design interiør, Cider and Beer! Grill´d ruler.

Vi har jo holdt oss ganske rolig i samme leilighet i 11 år før vi reiste hit. Det ga oss et trygt og kjent nærmiljø med mange gode store og små venner. Nå som vi ikke har dette lenger, bød det på nye utfordringer. Som på Halloweeen. Det var jo helt umulig å holde det skjult for barna at det begynner å nærmere seg 31.okt, da alle butikker, frisører, banker, apotek, etc skal selge deg noe til Halloweeen. Så vi bestemte oss for å ha en skikkelig feiring for Magnus og Jessica. Vi har nemlig ikke fulgt denne tradisjonen så veldig opp i Norge. De fikk drakter, leke blod, flaggermus og alt annet ekkelt som gikk innenfor budsjettet. Til og med ble det innkjøpt et kjempe gresskar, litt sånn impulsivt. Så når selveste skremmedagen nærmet seg, ble jeg litt betenkt. Hvem skulle da vi skremme? Her vi bor er det bare executives og ukjente som haster seg hver og en inn til sitt. Ingen barn bor det her heller, bare en sint chihuahua som bjeffer på alle som går forbi. Vi ville bare ende opp med visitkort og hundekjeks i bøtta. 

Heldigvis hadde jeg sett at de i Hampton (der hvor vi har leid hus fom den 21.11) skulle ha Halloween i handlegaten. Vi kjørte derfor rett fra skolen, skiftet i bilen og lusket oss ut for å se om vi var de eneste som kom til å gå rundt med noen små skumlinger. Klokken ble 16 og plutselig var gaten full med små og store ekle barn som gikk fra butikk til butikk for å få gotteri. Det var det beste vi har vært med på! Det ble en hel parade nedover og alle butikkene delte ut litt gotteri og iskiosken delte ut is. På den måten fikk M&J føle at de var med på noe sammen med mange andre barn.
Hyggelig nabolag

Jeg blir bare mer og mer fornøyd over at vi endte opp med å velge et hus i Hampton. Selv om det er en del av Melbourne, så har det en egen landsby følelse over seg. Det skjer aktiviteter for alle type mennesker og interesser. I dag feks var vi på "Kjæledyrenes dag" og vi fikk kose litt med kaniner, lam, kyllinger, ponni og krokodille (!), så dro vi litt på stranda og avsluttet dagen i en park med lekeplass.

Denne ble IKKE med hjem.


Magnus er fin storbror som deler sin is med lillesøster. Men holder av erfaring et godt tak i isen!

Solhatter må vi ha i flere farger og fasonger!
Jessica og Magnus hilser hjem til alle kjente og kjære.

Nå er det søndag kveld og en ny uke ligger forann oss. Skole, barnehage, jobb og for meg et nytt forsøk på å skape en god hverdag for Lopez familien. Jeg kan ikke love at det ikke blir litt "ferie" innimellom, men det skal bli litt mer trening, en liten tur innom Accenture kontoret i byen og litt mer vasking og rydding, så jeg kommer meg nok på rett kjøl igjen før det går alt for langt dette her!

Ønsker dere alle en fin uke med litt ferie innimellom alle må/skal/bør/burde oppgavene.
Hvis noen lurte, så kom jeg så langt med gresskaret.... Ja, jeg er ingen kreativ person, okey?!





1 kommentar:

  1. Takk for nok et HERLIG innlegg, kjære godeste Tanjanmin <3

    Det er så godt å få følge dere. Å føle at vi vet litt hva som skjer i livene deres. Det gjør at vi føler at dere ikke er så langt borte som dere faktisk er, geografisk sett.

    Magnus og Jessica er helt herlige som Halloween-skumlinger! Og jeg synes du skal unne deg fest til hverdags i lang, lang tid fremover - så mye du kan faktisk! Dra på oppdagelsesferd, møt mennesker, drikk deilig kaffe med noget godt attåt - for hverdagen kommer tidsnok uansett. Og you're SO worth it!

    Veldig glad i deg og dere!

    SvarSlett