mandag 12. november 2012

I love Melbourne!

1 måneds jubileum

Først må jeg bare si takk til alle dere som har lest bloggen og de hyggelige meldingene jeg har fått! Jeg er rent rørt over at så mange følger med på våre hverdagsopplevelser og utfordringer i nytt land. Takk også for alle dere som oppmuntret meg til å fortsette husmorferien min! Jeg har tatt oppfordringen og fortsetter å kose meg hver eneste dag! 

Det er egentlig ikke en vanskelig oppgave. Her i denne fantastiske byen som vi etter 1 mnd bare har sett en liten del av og som vi gleder oss til å oppleve mer og mer. Mange sammenligner Sydney og Melbourne og de er arge rivaler på mange områder. Nå har jo vi bare vært her i Melbourne og har jo ingen sammenligningsgrunnlag. Men noe av det som sies om de to byene er at S er som en nattklubb og M som din lokale pub. S har de store og imponerende attraksjonene, mens i M er det de små og unike attraksjonene som gir byens sjel. 

Denne uken har Jessica og jeg blitt litt bedre kjent med disse små og unike stedene. Vi har nemlig vært på møbeljakt. Vi har sett på brukt butikker og store møbelkjeder. Vi har sittet i danske klassikere og asiatiske kopier. Vi har vært i midt i storbyen og på tur ut i omkringliggende tettsteder.

Det er slitsomt å være interiør designer for en dag.



Den ene dagen var vi i Fitzroy. Et område som kan sammenlignes litt med Grunerløkka i Oslo. Hipt, rart, kult, alternativt og super moderne på samme tid. Her ligger det masse interessante møbel butikker som vi måtte undersøke. Men ikke uten et cafebesøk først! Jessica elsker å få lov til å bestille ting selv på engelsk og favoritten er "one babychino please!" Da får hun en liten kopp med steamet melk og litt sjokolade på toppen. For ikke å glemme marshmallowsen som ofte følger med! Er ikke det en god start på dagen, så vet ikke jeg?!







































En dag fartet vi ut til en bruktbutikk 30 minutter unna, på et sted som heter Montmorecy. Fremdeles en del av Melbourne, men i et fantastisk landskap. Vi kjørte gjennom områder med frodige bakker og enorme trær. Veien gikk som en berg og dal bane og minnet om gatene i San Fransisco. Det var så grønt og vakkert. Vel fremme var det som å komme til en liten søvnig landsby, hvor tempo var bedagelig og alle hadde tid til å prate om løst og fast. Vi ble der hele ettermiddagen og bare koste oss med gamle møbler, hyggelige cafeer og koselige mennesker. Jeg er så takknemlig for at vi har alt dette fine så tilgjengelig for oss å oppdage. Jeg kan nesten ikke vente og se hva vi finner på neste oppdagelsestur. Nå har vi litt over en uke til vi flytter inn i huset, så hvis vi fikk kjøpt noen møbler så kanskje det hadde vært fint også.

På en hyggelig benk i Montmorecy






































Bilturene våre er en fin tid for Jessica og meg til å skravle, tulle og synge litt. Favoritten om dagen er Turn up the love som vi synger av full hals. Jessica skal synge jentestemmen og jeg skal vistnok ta rappe delen... Det er kanskje ikke overraskende at hun kommer bedre ut av det enn meg! 

Hun lager også litt egen video produksjon underveis i bilen og her kommer en helt spesiell hilsen fra Jessica til alle dere!

Det ble et kortere innlegg denne gangen, men lover å komme sterkere tilbake i morgen!


6 kommentarer:

  1. Så koselig det hørs ut med oppdagelsesturer, møbler og "allsang". Håper du finner mye fint å møblere det nye huset deres med :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisa!
      Takk for hyggelig kommentar :) Nå begynner vi å få en orden på ting og det mangler bare en tur til Ikea... har lagt den helt til sist. Har funnet et spesielt sted for spisebordet og jeg håper å få laget et lite blogginnlegg om det snart. Den siste uken har vi alle vært så slitne på kvelden etter lange dager og mye lekser. Men håper å få tilbake overskudd og tid til litt med skriving snart. Så fint at du oppmuntrer andre i familien til å spare til Australia tur!! Vi savner dere masse her nede!
      <3 Tanja

      Slett
  2. Ååååååååå - tante Astrid fikk tårer i øynene av videoen til Jessica! Så godt å se og høre henne live - også så fiiin! <3 Nå må vi booke en facetime/skypetid, så vi får skravlet litt! Og TAKK for nok et blogginnlegg! Jeg elsker innleggene dine og sparer de til jeg kan sitte med kaffekoppen og bare lese og nyte og savne bestisen min og de fine folka hennes!

    Og du, du skriver så levende og bra og fint og godt! Elsk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Astrid vennen!! Det er alltid så fint å lese dine kommentarer og jeg er så glad for at du tar det tid til å lese og kommentere på innleggene mine. Det er en kjempe inspirasjon! Jeg fikk ikke svart deg da du sendte facetime request, men kan vi ikke sette opp en tid på søndag som kan passe? Det blir kveld her og morgen for deg. Tenkte masse på det du skrev om det å ha sin egen stemme og det å skrive godt. Jeg har jo alltid sagt at jeg ikke er så flink til å skrive (kort og sånn vet du) men jeg elsket jo å skrive lange, rare og gode stiler i norsken. Så det er litt gøy å prøve og finne tilbake til den stemmen igjen ;)

      Stooooooor klem til deg og goingene dine (inkl. Glenn) så avtaler vi noe for søndag!!

      Slett
  3. Så koselig å høre fra deg igjen! Drømmer meg helt bort jeg:) Du er priviligert som kan oppleve nye spennende ting hver dag, samtidig som du tar livet med ro og har kvalitetstid med dine kjære! Hvordan går det med JC i den nye jobben da? Fortsett å nyt livet vennen<3 klem Malin

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære søte Malin!! Hvordan går det med deg om dagen?? Har tenkt masse på deg og håper alt står bra til.
      Jeg har blitt flinkere til å nyte dagene nå, men det er som de sier når du har en liten baby "nyyyyt dagene for det går så fort" og det er ikke alltid like lett :) Jeg koser meg veldig med Jessica spesielt, men det er alltid bakerst i tankene at jeg burde få meg en jobb snart... så jeg har tenkt å begynne å søke ila de neste dagene så får vi se hva som skjer. Det er jo JC som først og fremst skal få lov til å fokusere på karriere om dagen og har føler presset på å presetere etter at de har hentet han inn helt fra Norge! Heldigvis har han satt forventningene til at han ikke jobber alt for lange dager og vi får mye fin tid sammen alle fire også.

      Stor suss&klem til deg og dine!!

      Slett