mandag 19. november 2012

Nye relasjoner

Oppbygging av et nettverk 

Vi viste jo at noe av det vanskeligste her i Australia ville bli å bygge opp et helt nytt nettverk, både for oss voksne og ikke minst for barna. Både det profesjonelle-, personlige-, daglige-, hverdagslige-, Facebook- og hyggelig-men-ikke-noe-mer-enn-det nettverket må bygget opp fra grunnen av. 
Et farmers market hvor vi handlet, fant egg og passet oss for slanger!

Jeg har bla begynt å spare til langt hår, rett og slett fordi jeg ikke klarer å finne meg en ny frisør! Jeg har ikke blitt kjent med så mange lokale damer enda, og da er det ikke så lett å finne frem i jungelen av tilbud. Jeg har gjort mine erfaringer om det i Mexico (platinablonde 2cm striper!) og NZ (spiralpermanent!) Så jeg tror jeg heller venter litt denne gangen....



Til nå har jeg for det meste hatt kontakt med de andre mammaene som henter og leverer på språkskolen til Magnus. Det er veldig hyggelig og vi er en liten gjeng som ofte blir igjen etter at skolen er slutt og utveksler litt erfaring mens barna leker. Ulempen her er at vi alle bor på forskjellige steder i byen og møtes bare her pga språkskolen. Det begrenser litt hvor mye vi ser hverandre utover skoletiden. Det er en italiensk familie med en sønn som er like gammel som Magnus og de har blitt gode venner. Det viste seg at faren deres jobber for Accenture i Melbourne. Plutselig ble vi mer "kompatible" og hadde helt andre ting vi kunne snakke om. Det er forunderlig hvordan vi søker oss til det kjente og trygge, det vi kan identifisere oss med. Hva skulle man ellers snakke om når den første småpraten er over (alle de obligatoriske spørsmålene)? Har jeg noen hobbier eller interesser som vi kan ha felles.... nei, har jeg i det hele tatt noen hobby?? 

Det er noe helt annet å få nye venner/bekjente i hjemlige omgivelser. De vennene man har der kan man plutselig ikke se på 3 til 6 mnd, men man VET at de er der. Her må det brukes mer tid og energi på å opprette nye relasjoner. Det betyr å gi mye av seg selv hele tiden og det kan bli litt slitsomt i lengden. Hjemme er det mer naturlig at man treffer noen og blir litt bedre kjent litt om litt.  Her er man rett på jakt etter den neste BFF (Best Friend Forever), for man har jo ingen. Jeg merker at jeg får et ekstra behov for å være sosial og snakke med de ansatte i butikker. Her er de jo i større grad veldig hyggelige og snakksomme, men jeg tror kanskje de egentlig ikke vil vite hvordan jeg har det. Så mitt lange og ærlige svar på "How are you today?" om hvordan dagen min har vært og hva jeg skal gjøre etterpå, er kanskje litt mer informasjon enn det de hadde forventet seg!

Magnus sitt australske navn er Cowboy Bill!


For Magnus har det gått lettere. Jeg tror (for min egen del) at mye av dette skyldes at vi har pushet han mye ut i nye aktiviteter siden han var liten. Han er mer vant til å komme et nytt sted og ikke kjenne noen, etter å ha deltatt på babysvømming, allidrett, karate, tennis, golf og fotball! I tillegg hjelper det jo veldig når man kan få en ny bestevenn bare ved å ta opp en pinne og begynne en sverdkamp! Det gjør ting litt lettere.... 

Magnus sin kosekrok, hvor han kan se på bilde av klassen og hvor han har #Ruter kortet klart! Man vet aldri når man trenger å ta tbanen i Oslo! Best å være forbedredt. 



Jessica har også begynt å etablere nye relasjoner på barnehagen sin. Hun har fått en dame som kan snakke spansk med henne, som skal komme en gang i uken og hjelpe henne med å tilpasse seg den nye situasjonen. Hun har også begynt å få venner blandt jentene og ikke minst fikk jeg vite av førskolelæreren forrige uke at nå hadde hun også fått en kjæreste! Han hadde ikke viket fra Jessica sin side hele dagen og hadde spurt henne om ikke de kunne gifte seg. Jessica selv innrømmet at han hadde forsøkt å kysse henne og at det hadde han fått lov til. Men bare på kinnet, for det er bare Theo som får kysse henne på munn! Det var tydelig at hun var litt ukomfortabel med situasjonen, for hun ville jo ikke være "utro" mot Theo som hun "elsker mer enn hele denne byen" og som hun skal gifte seg med. Så Theo, håper du leser dette og at du er like trofast som Jessica!!! Arrangerte ekteskap skal man ikke kimse med!

Vi savner alle Jessica sine fine venner i Meklenborg og de flotte ansatte der. Vi viste jo de siste 5 årene så fint vi hadde det der, men vi satt kanskje ikke pris på det før nå når vi ser hvordan det er andre steder! Nå vurderer vi å ta Jessica ut av barnehagen fom neste år, siden prisen er så høy og vi ikke føler hun får så mye ut av å være der. Da blir det mer kvalitetstid for jentene i familien Lopez!

Vi har ikke tilpasset oss helt at denne sola skal skinne så veldig hele tiden! Men det finnes mange praktiske løsninger på dette "problemet"

Andre store hendelser som er verdt litt blogging

Denne onsdagen skal vi også overta huset vi skal leie! Jippi! Vi gleder oss masse og det har endelig blitt gjort litt seriøs møbelshopping. Vi har funnet noen fantastiske ting, som jeg håper å kunne dele med dere her neste uke. Til om med JC er spent på de nye møblene! Men så har jo han fått kjøpt seg en skikkelig Aussie grill også, så da er hele familien fornøyd. Den 7.desember kommer containeren vår med alle tingene også. Den kom i tide til jul! Så da har vi noen julegaver fra den fine familien vår i Norge til å ha under juletreet i år.

Magnus trener hardt, men jeg er ikke sikker på om Jessica soler seg eller om det er mental trening hun jobber med...

Men med julen kommer også sommerferien, og for å være klar for sommerferien har jeg måttet legge noen av "ferieaktivitetene" mine (les: spise kaker og drikke kaffe) litt på hylla og innsett at jeg trenger litt innsats (og hjelp) for å komme i ferieform. Det resulterte i at jeg søndag kveld  meldte meg litt impulsivt på en bootcamp som begynte i dag tidlig kl.6.00. Det er 5 uker med trening hver mandag, onsdag, fredag og lørdag (da til det litt mer hyggelige tidspunktet 8.00). No pain no gain! Mitt nye motto. For pain var det helt klart!! Både å stå opp kl.5.15, men også fitness testen som vi måtte gjøre i dag. Jeg sendte en liten tanke til min supre PT i Oslo, Annema og håpet hun ville vært stolt av resultatene mine i dag! Det gikk ikke så aller værst, men (store) rom for forbedring er det jo alltids. Men for en måte å starte dagen! Det var helt stille og blå himmel da jeg kjørte avgårde og vi fikk med oss solen som stod opp over Melbourne. Hva mer kan man ønske seg? Bootcampen er også et kjempe fint sted for mer relasjonsbygging, for dette er alle damer/jenter som bor i området og som man kanskje møter i andre sammenhenger, hvor man trenger et kjent fjes. Når det er sagt vil jeg bare si tilslutt: jeg savner dere alle sammen familie, venner, bekjente, barnehage og skole venner, jobb vennner og andre! Dere er vanskelige å erstatte, men vi prøver så godt vi kan...


Stooooooooooooor klem fra Tanja, JC, Magnus og Jessica

7 kommentarer:

  1. TAKK for nok et fantastisk innlegg fra down under! Nydelig bilder av de fineste folka vi vet om, og du skriver som en gud, så jeg suges inn i teksten din! Jeg vil bare si at de som er så heldige å bli deres nye BFFs, de kan gjerne ta kontakt med meg om de ikke er helt sikre på hvor heldige de faktisk er! Jeg stiller mer enn gjerne som referanse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å Astrid vennen! Nå gråter jeg nesten en liten skvett her.... Din BFF plass er den ingen som tar!!

      Slett
  2. Hei Tanja.

    Morsomt å lese om dere som også er ute på tur i verden! Dere er dog på en litt annerledes og lengre tur enn oss - ... som snart skal hjem igjen - hjelpes! Tida flyr! :O

    Jeg begynte med det nyeste innlegget først he he - smart.. Nå skal jeg lese meg bakover...
    Ha det fint og lykke til med alt! :)

    Hilsen Cathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Cathrine! Så fint at du var innom, så fikk jeg en sjangse til å lese til blogg også. Veldig spennende å lese hvordan dere har det og få et innblikk i dagens Chile. Lykke til med resten av oppholdet og god tur hjem når dere kommer så langt :)

      Tanja

      Slett
    2. Takk, Tanja :)

      Angående bloggen; Jeg er enda litt som nybegynner å regne og jeg strever litt med å finne meg sjæl bloggmessig... Den er litt forsømt den bloggen - jeg hadde større planer for den, men blogging tar tid og jeg har mye annet å fylle den tida med også! :)

      Jeg blogger litt for LAG innimellom også. Forskjellige skribenter som poster fra overalt i Latin-Amerika :) Her er link hvis du vil ta en titt: http://www.lagbloggen.no

      Ha det fint!

      Cathrine




      Slett
  3. Hei på dere! Supert at du pusher litt Carlos, vi venter spent på disse oppdateringene. Tusen takk for at dere deler små og store hendelser med oss her. Vi er både kjempemissunnelig, samtidig som vi er litt glad for at det ikke er oss … :-)

    ”Nye relasjon” er en god tittel. Å bygge relasjoner er utfordrende, og det krever at man investerer tid i andre. Så hvordan man introduserer seg, og hvem man ”utgir” seg for å være i forskjellige sammenhenger gir ofte forskjellig uttelling. Noen ganger er det best å bare være en mamma med barn i samme gruppen, mens hvis man er ”management consultant” får man en litt annen respons. Det er det samme hvor enn man er, tror jeg …. Litt morsomt å teste ut, og litt trist med responsen i noen sammenhenger – det er min erfaring. Dere har jo en spennende historie med Norge og Mexico, har flotte, nydelige, kreative og sportye barn i tillegg til at dere begge har universitetserfaring og spennende karrierer å snakke om. Så dere har mye å by på, i tillegg til at dere er de dere er, omtenksomme og gode – med masse humor!

    Her er ting som vanlig. Hverdag og jobb, skole, barnehage og fotball – og lekser. Noen ganger skulle jeg ønske ”jeg” ble ferdig med disse leksene … :-) men vi får stå på. Samtidig gleder jeg meg til Iselin skal begynne på skolen, bare ett og ett halvt år til! Hver gang jeg tar et bilde spør Iselin om hun kan hilse til Jessica!? Og da vi skulle til Dublin i helgen lurte hun på om vi skulle til Australia, da vi sa vi skulle til et annet land. Og det må vi jo, nå som dere har fått hus! Men vi venter litt – til dere har blitt ordenlig husvarme og ozzi dialekten sitter godt! Neste jul kanskje! Lisa har kjøpt sparebøsse til pappa, men det vet du vel sikkert :-) Julie er på sin nye iPhone så ofte hun kan og skulle nok ha skypet/facetimet litt med Magnus. Har han egen konto på sin tlf? Hva er i så fall det? Skal vi prøve lørdag eller søndag morgen for oss – kveld for dere?

    Jeg gleder meg til å se nytt hus, nye møbler og flyttelasset på plass. Og sniktitte på menyene de har på kafeene i Melbourne ;-) Lykke til med boot-camp – og så sees vi på Instagram :-)

    Stoooor tantekost til Jessica og Magnus! Og stor klem og god kveld fra meg til dere begge, i morgen tidlig skal jeg på SPENST – har ikke vært der på det jeg kan huske …

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin kommentar Åse. Det er godt med litt storesøster støtte og visdom ;) Jeg ble litt rørt der jeg satt og lese det på en benk utenfor skolen til Magnus. Det føles så ekstra sterkt når våre to "verdener" kommer sammen på den måten. Nå skal jeg få sjekket hva som er Facetime navnet til Magnus og sende det til deg. Men uansett så kan vi jo ta en felles facetime tid på søndag feks? Tror kanskje det kan passe best for oss rundt 19.30, som vel er 9.30 for dere?

      Hvordan gikk det på Spenst? Nå skal jeg også legge meg for å klare å komme opp i morgen kl.5.15, for så å flytte hus!!! Jippi!

      Stooooooooooor klem sendes med ekspress tilbake til Sponvika og alle goingene der.

      Slett